Keyword competition is een statistiek die aangeeft hoe moeilijk het zal zijn om prominent te scoren voor een bepaalde zoekopdracht in zoekmachines zoals Google. Dit helpt u inzicht te krijgen in uw potentieel om verkeer te genereren via een bepaald trefwoord (omdat resultaten met een hogere ranking doorgaans meer klikken opleveren).
Bij marketing op basis van pay-per-click (PPC) wordt het vaakst naar concurrentie verwezen .
Bij PPC betekent de hoge concurrentie dat u hogere kosten moet betalen en aan hogere normen moet voldoen om advertenties voor een bepaald trefwoord te laten verschijnen.
Het trefwoord “manuka honing” met hoge concurrentie is ingevoerd in Google. De bovenste resultaten zijn betaalde resultaten.
Keyword competition is ook een concept in zoekmachineoptimalisatie (SEO) . Maar het is beter bekend als keyword difficulty .
In SEO betekent een hoge moeilijkheidsgraad dat u aan hogere normen moet voldoen (in termen van kwaliteit van de inhoud, gebruikerservaring en/of website-autoriteit) om een prominente, onbetaalde ranking te verdienen.
De beste organische resultaten voor het trefwoord zijn domeinen met een hoge autoriteit, zoals WebMD, Healthline en NIH.
Opmerking
Later leggen we uit hoe u de concurrentie tussen zoekwoorden kunt controleren met de tool Zoekwoordoverzicht .
Hoe wordt de concurrentie op trefwoorden berekend?
Hulpmiddelen voor trefwoordonderzoek berekenen de concurrentie op trefwoorden op verschillende manieren.
In Google Keyword Planner geven twee statistieken de concurrentie tussen zoekwoorden in betaalde zoekresultaten weer:
Concurrentie : Het aantal adverteerders dat op het trefwoord biedt ten opzichte van alle trefwoorden op Google. Als er voldoende gegevens beschikbaar zijn, is er een beoordeling van ‘Hoog’, ‘Gemiddeld’ of ‘Laag’.
Concurrentie (geïndexeerde waarde) : Het aantal gevulde advertentieruimtes gedeeld door het aantal beschikbare advertentieruimtes, uitgedrukt als percentage. Een score van 75 betekent bijvoorbeeld dat een kwart van de beschikbare advertentieruimtes niet is gevuld.
De concurrentie op trefwoorden voor “manuka honing” is hoog, zoals blijkt uit Google Keyword Planner
In Semrush is er een PPC-metriek genaamd competitive density. Deze vertegenwoordigt het aantal adverteerders dat op een bepaalde term biedt op een schaal van 0,0 tot 1,0 (alles boven de 0,8 wordt als zeer concurrerend beschouwd).
De concurrentiedichtheid voor dit trefwoord is 1,00
Semrush bevat ook een keyword difficulty (KD %) score die wordt uitgedrukt als een percentage. Dit helpt u inzicht te krijgen in de niveaus van organische concurrentie (alles boven de 50% wordt beschouwd als moeilijk om voor te ranken).
Deze metriek is gebaseerd op een groot aantal factoren, waaronder:
Het mediaan aantal domeinen dat linkt naar de top 10 URL’s
De mediane autoriteitscores van de top 10 domeinen
Kenmerken van de zoekmachineresultatenpagina ( SERP )
Als u uw domein invoert, kunt u een Personal Keyword Difficulty (PKD %) score krijgen. Deze score geeft de ranking difficulty voor uw site in het bijzonder weer.
Hierbij wordt rekening gehouden met uw eigen autoriteitsscore, het aantal verwijzende domeinen, etc.
Een domein wordt ingevoerd in het Keyword Overview en de persoonlijke keyword-moeilijkheidsgraad is 39%
Waarom zijn sommige termen concurrerender dan andere?
De mate van concurrentie varieert omdat bepaalde termen waarschijnlijk meer verkeer en resultaten opleveren dan andere.
Om dit beter te begrijpen, moet u bedenken dat de concurrentie tussen trefwoorden doorgaans een positieve correlatie heeft met twee belangrijke factoren:
Zoekvolume trefwoord : Het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten dat het trefwoord krijgt. Trefwoorden met een hoger volume hebben doorgaans een bredere aantrekkingskracht en relevantie, waardoor ze meer aandacht en investeringen trekken. Specifiekere trefwoorden (ook wel long-tail-trefwoorden genoemd ) hebben doorgaans een lager volume en lagere concurrentieniveaus.
Aankoopintentie : Hoe klaar de zoeker is om een aankoop te doen. Dit is met name belangrijk bij PPC, omdat de meeste adverteerders direct rendement willen genereren op hun advertentie-uitgaven. (Bij SEO is het haalbaarder om gebruikers op alle stadia van de koopreis op een kosteneffectieve manier te bereiken.)
Wanneer u SEO-trefwoordonderzoek of PPC-trefwoordonderzoek in Semrush uitvoert , kunt u gemiddelde maandelijkse zoekvolumes naast trefwoordconcurrentiestatistieken zien. En u zult waarschijnlijk deze correlatie zien.
U kunt ook het type zoekintentie (wat de gebruiker hoopt te bereiken met zijn zoekopdracht) achter elk trefwoord bekijken. Dit helpt u het niveau van de aankoopintentie te begrijpen.