Wat is retailmarketing?

Retailmarketing heeft betrekking op de verschillende activiteiten, zowel in de winkel, lokaal als online, die worden ingezet om klanten naar een winkel te trekken.

Hoewel de exacte tactieken kunnen verschillen, draait retailmarketing in de kern om het creëren van een merkidentiteit, het promoten van uw producten en het betrekken van potentiële klanten (vaak via meerdere kanalen).

Marketing als geheel is in de loop der jaren veranderd. Van traditionele media (advertenties in gedrukte vorm, flyers, netwerken in persoon, etc.) naar technologisch geavanceerdere methoden (sociale media, online advertenties, e-mailmarketing , etc.), maar de basisprincipes zijn grotendeels hetzelfde gebleven.

Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om te weten dat retailmarketing verschilt van andere soorten marketing.

Hoe retailmarketing verschilt van andere soorten marketing

Zoals alle soorten marketing draait retailmarketing om het verbinden van het product of de dienst met de consument. Maar retailmarketing verschilt van andere soorten marketing, zoals Business to Business (B2B) marketing of servicemarketing, op een paar duidelijke manieren:

Heeft u grote SEO-doelen en een klein budget?
Vergroot uw online aanwezigheid met Moz Starter voor slechts $ 49 en begin vandaag nog met het domineren van de SERP’s met nieuwe Moz AI-functies.

Meld je nu aan!

Advertentie

  • Klantbehoeften: Retailmarketing richt zich op individuele consumenten (B2C), terwijl B2B-marketing zich richt op andere bedrijven. Retailklanten worden doorgaans aangestuurd door persoonlijke behoeften, terwijl B2B-beslissingen vaak gebaseerd zijn op zakelijke vereisten, rendement op investering (ROI) en langetermijndoelstellingen.
  • Verkoopcyclus: Bij retailmarketing is er doorgaans sprake van een kortere verkoopcyclus, waarbij consumenten relatief sneller een aankoopbeslissing nemen dan B2B-kopers.
  • Tastbare producten: Retailmarketing richt zich voornamelijk op tastbare producten die consumenten kunnen zien en aanraken, terwijl andere vormen van marketing (B2B of service) vaak gericht zijn op ontastbare producten, zoals consultancy of software.
  • Fysieke aanwezigheid: Retailmarketing omvat vaak (maar niet altijd) een fysieke aanwezigheid, meestal via een fysieke winkel. Digitale marketing kan retailinspanningen ondersteunen, maar werkt voornamelijk online met behulp van tools zoals sociale media en e-mail om klanten te bereiken.

Retailmarketing onderscheidt zich van andere vormen van marketing doordat de nadruk ligt op de nauwe interactie tussen het bedrijf en de consument op het verkooppunt.

Veel eigenaren van detailhandelsbedrijven beseffen dat het succes van hun marketinginspanningen vaak afhangt van persoonlijke interacties en persoonlijke ervaringen .

Wat zijn de 4 principes van retailmarketing?

Als het gaat om iets zo breeds als ‘marketing’, is eenvoud de sleutel. De essentiële elementen van retain marketing draaien om vier primaire pijlers:

  • Product.
  • Prijs.
  • Plaats.
  • Bevordering.

We zullen ze in dit artikel “de 4 P’s” noemen. Ze zijn zelfs bekend om hun uitbreiding naar “Presentatie” en “Personeel”. Maar voor onze doeleinden houden we het bij de primaire vier.

1. Product: wat u verkoopt

De eerste pijler, product, heeft betrekking op het daadwerkelijke item of de service die u klanten aanbiedt. Dit kan een enkele categorie producten zijn (bijv., nieuwe kaarsen) of, vaker nog, een verscheidenheid aan producten (bijv., kaarsen, woonaccessoires, meubels, etc.) die door uw merk worden aangeboden.

Voordat u uw product(en) op de markt brengt, moet u het begrijpen. Dit betekent niet alleen de fysieke kenmerken en het ontwerp, maar ook de waarde die het biedt aan klanten. Dit omvat ook de materiaalkwaliteit, branding en zelfs after-sales support resources.

Uw product (nogmaals, het kan betrekking hebben op een categorie producten) moet inspelen op de behoeften, uitdagingen of interesses van uw potentiële klanten. U moet fundamenteel begrijpen wat u verkoopt en hoe dat een voordeel biedt aan klanten.

Bijvoorbeeld:

  • Als u bureaustoelen verkoopt, kan uw product een oplossing bieden voor het verminderen van rugpijn of het verhogen van het comfort voor mensen die lange uren achter een bureau doorbrengen.
  • Als u natuurlijke huidverzorgingsproducten verkoopt, kan uw product aantrekkelijk zijn voor klanten die geïnteresseerd zijn in natuurlijke ingrediënten en milieubewust bezig zijn.
  • Als u duurzame hardloopschoenen verkoopt, richt uw product zich mogelijk op atleten die op zoek zijn naar schoenen die lang meegaan, ondersteuning bieden en blessures voorkomen.
  • Als u gourmetkoffie verkoopt, kan uw product aanslaan bij koffieliefhebbers die op zoek zijn naar unieke smaken, bonen van hoge kwaliteit en een connectie met Fair Trade-telers.

De sleutel is om een ​​dieper begrip te krijgen van de connectie van uw product met uw klanten. Vraag uzelf af: Wat hebben ze nodig? Wat zijn hun uitdagingen? Hoe lost uw product een behoefte of probleem op?

Probeer dit om uw product beter te begrijpen

Elke eigenaar van een detailhandelsbedrijf kan baat hebben bij enige oefening in het onderzoeken van zijn producten en hoe deze kunnen inspelen op de behoeften van zijn klanten.

Als u niet helemaal duidelijk bent over het ‘waarom’ achter uw product(en), begin dan met deze activiteit:

  1. Workshop: Verzamel uw team (sales, marketing en service) om de belangrijkste kenmerken van uw belangrijkste producten te identificeren. Wat zijn de belangrijkste kenmerken die eruit springen?
  2. Kaart: Schets vervolgens de customer journey , vanaf het moment dat iemand voor het eerst uw product ontdekt tot de aftersales-ervaring. Bespreek welke interactiepunten een klant waarschijnlijk zal hebben tijdens dit proces (bijv. uw winkel binnenkomen, verwelkomd worden door een salesvertegenwoordiger, kleding passen, prijsopties overwegen, etc.)
  3. Empathize: Verplaats je bij elk contactpunt in de schoenen van de klant. Hoe zou de klant zich voelen? Wat zouden ze nog meer nodig kunnen hebben?
  4. Toepassen: Overweeg op basis van uw customer journey map eventuele verbeteringen die u aan uw product of proces kunt aanbrengen. Zou de merchandise anders kunnen worden gepresenteerd? Hoe kunt u de klantervaring verbeteren? Zou de aftersales-ondersteuning kunnen worden verbeterd?

Het verfijnen van uw product is een continu proces, dat vaak wordt beïnvloed door feedback van klanten en daadwerkelijke verkoopcijfers.

Train uw team in hoe ze over uw product moeten communiceren, hoe ze producten moeten koppelen aan gerelateerde aanbiedingen (cross-selling) en hoe ze vragen van klanten moeten beantwoorden om ze naar het meest geschikte product (lees: oplossing) te leiden.

2. Prijs: wat mensen voor het product betalen

De tweede pijler, de prijs, heeft betrekking op het bedrag dat klanten bereid zijn te betalen voor uw product.

Dit is meer dan alleen het getal dat u op het prijskaartje zet. Het is een weergave van de waargenomen waarde van uw product en het voordeel dat het uw klanten biedt.

Denk bijvoorbeeld aan de positionering van uw eigen merk in uw markt, de prijzen van uw concurrenten en de kwaliteit van de materialen die worden gebruikt om het product te maken.

Als uw product bijvoorbeeld van superieure kwaliteit is, unieke kenmerken heeft en een gevoel van luxe uitstraalt, dan is een hogere prijs wellicht de beste optie.

Aan de andere kant, als u zich in een verzadigde markt bevindt en u uw concurrenten niet kunt overtreffen op het gebied van kwaliteit, kunt u ze wel op prijs onderbieden.

Het doel is om het juiste evenwicht te vinden: een prijs die winst oplevert, maar die ook past bij de perceptie van de klant over de waarde van het product.

Uw prijsstrategie ontwikkelen

Weet u niet zeker hoe u uw producten moet prijzen? Prijzen is zowel een kunst als een wetenschap.

Hier volgen enkele stappen die u kunt volgen om een ​​winstgevende, maar toch passende prijsstrategie te ontwikkelen:

  1. Onderzoek de concurrentie: Bepaal wat uw concurrenten vragen voor vergelijkbare producten. Denk na over de materialen die zijn gebruikt om uw product te maken in vergelijking met uw concurrenten. Bepaal waar uw product staat in termen van kwaliteit, functies, gemak en merkpositionering.
  2. Houd rekening met uw doelgroep: Zoals gezegd gaat het bij prijsstelling niet alleen om kwaliteit en materialen, maar ook om de perceptie van de klant. Denk na over wie uw doelgroep is, wat ze nodig hebben en wat ze bereid zijn uit te geven. Houd rekening met hun inkomen, bestedingspatroon, locatie en hun wens/noodzaak voor het product.
  3. Tel de kosten: Bereken hoeveel het kost om het product te verwerven, op de markt te brengen en te verkopen. Hoeveel producten moet u verkopen om winst te maken? Zorg ervoor dat alle bijbehorende kosten worden gedekt door de prijs, plus een gezonde marge.
  4. Bewerken en aanpassen: Na verloop van tijd moet u mogelijk verschillende prijsmodellen testen om te bepalen wat aanslaat bij uw klanten en toch nog winst oplevert. Wanneer u kortingen of bundelprijzen toepast, kijk dan hoe deze wijzigingen de verkoop beïnvloeden. Houd uw verkoopgegevens en klantgedrag in de gaten om uw prijsstrategie dienovereenkomstig aan te passen.

Eenvoudige formule voor detailhandelsprijzen

Hier is een eenvoudige formule voor winkelprijzen om u te helpen:

Verkoopprijs = kostprijs van verkochte goederen (COGS) / (1 − gewenste winstmarge)

Waar:

  • Kosten van verkochte goederen (COGS): De totale kosten van het produceren of kopen van het product, inclusief materialen, arbeid, verzending, marketing, etc.
  • Gewenste winstmarge: Het percentage winst dat u op het product wilt maken, uitgedrukt in decimaal.

Uw prijzen zijn niet in steen gebeiteld. Prijzen fluctueren vaak vanwege marktomstandigheden, operationele kosten, klantgedrag en vele andere factoren.

Het belangrijkste is dat u de waarde achter uw prijzen effectief communiceert en uw team traint om de aanbiedingen van uw product te begrijpen. Zo hebben uw klanten het vertrouwen dat het product de prijs waard is.

3. Plaats: waar u het product verkoopt

De derde pijler van retailmarketing, plaats, verwijst naar de kanalen waarmee u uw product adverteert en verkoopt. Dit kan uw fysieke winkel zijn, maar ook online marktplaatsen, een e-commercewebsite , digitale marketingkanalen, pop-upevenementen, partnerschappen en meer.

Wanneer u een plek overweegt, denk dan na over waar potentiële klanten het meest waarschijnlijk naar producten zoals die van u zullen zoeken. Scrollen ze door sociale media? Winkelen ze tijdens hun vakantie? Zoeken ze blogs af naar productrecensies? Verplaats u in hun schoenen als het gaat om het zoeken naar producten.

Bijvoorbeeld:

  • Als u luxe handtassen verkoopt, is uw zaak wellicht een chique boetiek in een topwinkelgebied.
  • Als u verse producten verkoopt, kunt u in het weekend terecht op een lokale boerenmarkt.
  • Als u handgemaakte cadeaus verkoopt, kunt u terecht op een plek als een mix van lokale kunstmarkten, pop-upwinkels en online marktplaatsen zoals Etsy.

De plaats(en) om te verkopen voor de detailhandel

Als het aankomt op locatie, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw producten beschikbaar zijn waar uw klanten ze zoeken. Dit kan in feite meerdere kanalen omvatten.

Hoewel het niet nodig is (en waarschijnlijk ook niet nodig is) om op al deze plekken te verkopen, zijn dit de meest voorkomende verkoopkanalen voor de detailhandel:

  • Fysieke winkels.
  • E-commerce website.
  • Online marktplaatsen (zoals Amazon, eBay, Etsy of Faire).
  • Sociale media (Instagram, Facebook, Pinterest, etc.).
  • Pop-upwinkels.
  • Mobiele apps (bijv. Shopify-app , Etsy-app, InstaCart, enz.).
  • Groothandel (producten in bulk verkopen aan andere detailhandelaren).
  • Directe verkoop (via feesten, deur-aan-deurverkoop, etc.).

Het is het beste om je te richten op één tot drie kanalen waar je doelgroep waarschijnlijk hun tijd zal doorbrengen. Dit helpt ervoor te zorgen dat je marketingbudget wordt toegewezen aan de kanalen die waarschijnlijk het beste rendement opleveren.

4. Promotie: hoe u het product promoot

De vierde pijler, promotie, draait om het verbinden met uw doelgroep en het vergroten van de bekendheid van uw merk en producten.

Om verkopen te realiseren, gaat het niet alleen om zichtbaarheid, maar ook om het strategisch inzetten van marketing om klanten aan te trekken en te overtuigen om bij u te kopen!

Zelden komen mensen online een winkel tegen en doen meteen een aankoop. Ze hebben mogelijk meerdere contactmomenten nodig om uw product te ontdekken, onderzoeken, vergelijken en uiteindelijk te kopen.

De lengte van de verkoopcyclus kan per type retailbedrijf verschillen, maar het idee is hetzelfde: ervoor zorgen dat klanten de ervaring en informatie krijgen die ze nodig hebben om een ​​aankoopbeslissing te nemen.

Bijvoorbeeld:

  • Als u een kledingwinkel runt, ontdekt een klant uw merk mogelijk eerst via een advertentie op sociale media en bezoekt vervolgens uw website om uw producten te bekijken. Ze kunnen zich aanmelden voor uw nieuwsbrief om een ​​kortingscode te ontvangen, reviews op uw blog bekijken en uiteindelijk een aankoop doen.
  • Als u elektronica verkoopt, zien uw klanten uw nieuwe gadget mogelijk eerst op YouTube, bezoeken ze uw webwinkel om de specificaties te vergelijken, lezen ze recensies van klanten en doen ze vervolgens een aankoop.
  • Als u woonaccessoires verkoopt, vinden potentiële kopers uw bericht mogelijk op Pinterest, bezoeken ze uw website, voegen ze een product toe aan hun winkelwagen, raadplegen ze een vriend en besluiten ze uiteindelijk een product te kopen om hun huis compleet te maken.

Uiteraard zijn er veel verschillende kanalen en middelen om uw producten te promoten. De kanalen en aanpak die u gebruikt, variëren afhankelijk van wat u verkoopt, wie uw klanten zijn en uw budget.

Vergroot de zichtbaarheid van uw detailhandelsbedrijf

Zodra u hebt bepaald waar (plaats) u uw producten wilt verkopen, is het tijd om die kanalen te gebruiken voor promotie.

Aan de hand van de voorbeelden uit het vorige gedeelte volgen hier enkele manieren om uw detailhandelsbedrijf te promoten:

  • Fysieke winkel: Gebruik opvallende etalages en bewegwijzering om voorbijgangers aan te trekken. Organiseer evenementen in de winkel, zoals productlanceringen of workshops, en bied kortingen in de winkel aan om klanten te stimuleren.
  • E-commercewebsite: optimaliseer uw website voor zoekmachines om organische websitebezoekers van Google te trekken. Gebruik e-mailmarketing om klanten betrokken te houden, gepersonaliseerde aanbiedingen te sturen en productaanbevelingen te doen.
  • Online marktplaats: toon uw producten op websites zoals Amazon, Faire of Etsy. Optimaliseer uw productvermeldingen met afbeeldingen van hoge kwaliteit , gedetailleerde beschrijvingen, functies en beoordelingen van klanten. Overweeg om gesponsorde advertenties op de marktplaats te plaatsen om de zichtbaarheid van uw product te vergroten.
  • Social media: blijf online actief met boeiende berichten, video’s, reels en verhalen. Reageer op opmerkingen van klanten en deel tevreden beoordelingen van klanten opnieuw. Overweeg om social media-advertenties te plaatsen om uw doelgroep te bereiken op basis van winkelgedrag, demografie, locatie, etc.
  • Pop-up shop: Werk samen met andere lokale bedrijven om meer klanten en voetverkeer te trekken. Promoot uw pop-up of evenement op sociale media, via e-mail en via lokale communitykanalen.
  • Mobiele apps: Overweeg om uw winkel te verbinden met een app van derden zoals Shopify, Uber of InstaCart. Moedig klanten aan om zich te abonneren voor toegang tot speciale aanbiedingen en kortingen. Voeg bezorgopties toe om winkelen gemakkelijker te maken voor uw klanten.
  • Groothandel: Werk samen met groothandels of distributeurs om meer deals in bulk te sluiten. Bezoek vakbeurzen of branche-evenementen om uw producten te laten zien aan potentiële retailpartners.
  • Directe verkoop: organiseer productdemonstraties of huisfeestjes om een ​​gepersonaliseerde winkelervaring te creëren. Stimuleer tevreden klanten of andere merken om referral partners te worden.
  • Betaalde advertenties: Gebruik Google Ads , Meta Ads, LinkedIn Ads, etc. om online doelgroepen te bereiken. Overweeg om retargetingadvertenties te implementeren om bezoekers die zich hebben aangemeld voor uw e-maillijst maar nog geen aankoop hebben gedaan, opnieuw te betrekken.
Bringing unlocked me an striking ye perceive. Mr by wound hours oh happy. Me in resolution pianoforte continuing we.

Over Ons

© 2024 Domain Rank. All rights reserved.

Phone
Email
Messenger
WhatsApp
Skype
Messenger
WhatsApp
Phone
Email
Skype