Wat is retailmarketing? Beheers deze pijlers om een effectieve retailmarketingstrategie te ontwikkelen en meer klanten naar uw bedrijf te trekken.
Er zijn veel manieren om een winkel te promoten, van etalages en advertenties in de krant tot sandwichborden op de stoep en pop-upevenementen.
Of u nu voorbijgangers wilt aantrekken of de online verkoop wilt verhogen, een goed geplande (en goed uitgevoerde) marketingstrategie is essentieel om meer klanten te werven.
Maar voordat je aan de slag gaat met flitsende advertenties of influencer-partnerschappen , kun je het beste beginnen met de basis. Dat is wat deze gids tot een essentiële lectuur maakt voor elke slimme retailondernemer.
Wat is retailmarketing?
Retailmarketing heeft betrekking op de verschillende activiteiten, zowel in de winkel, lokaal als online, die worden ingezet om klanten naar een winkel te trekken.
Hoewel de exacte tactieken kunnen verschillen, draait retailmarketing in de kern om het creëren van een merkidentiteit, het promoten van uw producten en het betrekken van potentiële klanten (vaak via meerdere kanalen).
Marketing als geheel is in de loop der jaren veranderd. Van traditionele media (advertenties in gedrukte vorm, flyers, netwerken in persoon, etc.) naar technologisch geavanceerdere methoden (sociale media, online advertenties, e-mailmarketing , etc.), maar de basisprincipes zijn grotendeels hetzelfde gebleven.
Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om te weten dat retailmarketing verschilt van andere soorten marketing.
Hoe retailmarketing verschilt van andere soorten marketing
Zoals alle soorten marketing draait retailmarketing om het verbinden van het product of de dienst met de consument. Maar retailmarketing verschilt van andere soorten marketing, zoals Business to Business (B2B) marketing of servicemarketing, op een paar duidelijke manieren: